Supervision
Hvad er supervision?
Supervision er en struktureret, professionel proces, som giver dig mulighed for at reflektere over og udvikle dine personlige og faglige kompetencer. Denne proces hjælper dig til bedre at forstå din praksis, håndtere udfordringer og træffe mere velovervejede beslutninger.
Supervision anvendes bredt inden for mange områder som socialt arbejde, sundhedsvæsen, skolevæsen, kriminalforsorg og andre felter. Det er en værdifuld ressource, der støtter læring, fremmer udvikling og reducerer stress.

At se det hele lidt fra oven
Supervision handler om at få overblik – at “se det hele lidt fra oven.” Det er et fortroligt rum, hvor du sammen med en supervisor og eventuelt kolleger stopper op og reflekterer over din praksis, dine kerneopgaver og målene med dit arbejde.
Supervisionsrummet er lukket og underlagt tavshedspligt, og her er der plads til både at lette hjertet, lære af andre og finde nye tilgange til arbejdet. Supervisorens rolle er både at sikre kvalitet og at facilitere en reflekterende proces, der skaber tryghed og plads til at tænke højt. Her kan du lære af både dine succeser og udfordringer.
Formålet med supervision er at få perspektiv og se på alternative handlemuligheder i svære situationer. Sammen ser I på, hvordan arbejdet påvirker dig, og hvordan du kan undgå at lade sagerne tynge.
Supervision er et sted, hvor du kan læsse af og tanke op. Det er her, du kan dele frustrationer, tvivl og faglige bekymringer, samtidig med at supervisor giver dig nye perspektiver. I fællesskab reflekterer I og finder nye vinkler og måder at håndtere tingene på – til gavn for både dig og dem, du arbejder med.
Efter behov kan supervision også omfatte undervisning i relevante faglige begreber og metoder, tilpasset netop din situation.
Ledersupervision
Supervision er også afgørende for ledere. Som leder står man ofte alene med beslutninger og komplekse følelser, hvor mange perspektiver og faktorer skal overvejes, før man handler. En leder skal kunne tage ansvar for både egne og andres beslutninger og være i stand til at motivere og skabe gejst, selv når man ikke nødvendigvis er enig.
Derudover indebærer lederrollen at navigere både i forhold til medarbejdere og ledelse, så man kan støtte sine medarbejdere og samtidig sikre, at cheferne får den nødvendige opbakning for at kunne lykkes.
Desværre føler mange ledere ikke, at de kan dele deres udfordringer helt åbent i ledergruppen. Derfor kan ledersupervision eller -coaching være særligt gavnligt – især for nye ledere – og kan skabe et trygt rum til refleksion, støtte og udvikling.

Den professionsudviklende tilgang
I det moderne arbejdsliv er der mange faktorer at forholde sig til: Den professionelle relation til borgere, som ofte præges af deres baggrund og de udfordringer, de står i, samt samarbejdet med eksterne partnere. Ved at tage udgangspunkt i konkrete sager og oplevelser fra dagligdagen løfter vi problematikkerne op på et generelt niveau og belyser dem med relevant teoretisk indsigt.
På denne måde kan vi introducere nye begreber og teorier, hvilket gør supervisionen til et læringsrum, hvor ny viden bliver praktisk anvendelig og let at relatere til.
Supervisionen tager primært udgangspunkt i medarbejdernes egen viden og anerkender deres ekspertise og faglighed. Ofte opstår særlige indsigter i supervisionsrummet, når man får stillet spørgsmål på en ny måde og får tid til at reflektere dybere. Medarbejderne oplever ofte, at de allerede har en stor del af svarene på deres udfordringer, hvilket styrker deres faglige stolthed og selvtillid. Dette kaldes professionsudvikling.
Som supervisorer balancerer vi hjælp og udfordring: Nye medarbejdere får konkret støtte og vejledning, mens erfarne medarbejdere udfordres til moden refleksion over deres praksis. For jer som ledelse giver det tryghed at vide, at medarbejderne har et sted, hvor de kan få støtte, hvis noget skulle være særlig vanskeligt.
Supervisionen giver jer ikke blot dygtigere medarbejdere både teoretisk og praktisk; det skaber også et frirum, hvor de kan dele tanker og følelser omkring de oplevelser, der rører dem i arbejdslivet.

Supervision af medarbejdere
I en organisation foregår supervision ofte ved, at en medarbejder fremlægger en sag, problematik eller et dilemma. Ved hjælp af forskellige metoder og kollegial feedback får medarbejderen nye perspektiver og idéer til fremtidige handlemuligheder. Dette hjælper med at undgå, at medarbejderen sidder fast i en udfordring og dermed risikerer at udvikle stress. Supervisionen giver også mulighed for, at medarbejderen kan få indsigt i egne reaktioner, følelser eller mønstre, der kommer til udtryk i arbejdet. På den måde får man lejlighed til at observere sig selv og dele reaktioner, som man ellers kan føle sig alene med.
Gennem følelsesmæssig respons og støtte fra gruppen – opnået gennem særlige metoder – kan følelsen af isolation mindskes og erstattes af en følelse af fællesskab og samhørighed. Dette er med til at forebygge følelsesmæssig stressbelastning. Denne effekt opnås dog bedst, når supervisionsgruppen holdes forholdsvis lille.
Sådan skaber vores tilgang værdi for jer
Supervision skaber værdi på flere niveauer. For organisationer giver det en mulighed for at styrke medarbejdernes kompetencer og forbedre effektiviteten på arbejdspladsen.
For den enkelte medarbejder bidrager supervision til øget selvindsigt, bedre beslutningstagning og reduceret stress. Supervision åbner et rum for læring, udvikling og refleksion, som gavner både den enkelte og organisationen samlet set.
5 gode råd til at få mest muligt ud af din supervision:
Supervision af terapeutisk arbejde
Er du psykolog med klinisk praksis eller på anden måde terapeut, er regelmæssig supervision både vigtig og hjælpsom.
I supervisionen arbejder vi alsidigt. Vi ser både på den aktuelle sag og undersøger den gennem forskellige psykologiske teorier. Derudover har vi fokus på dig som terapeut og som individ: Hvordan påvirker sagen dig, og hvad kan det lære os – både om sagen og om din rolle som terapeut? Vores mål er at fremme din faglige udvikling og styrke din psykologfaglige identitet og selvsikkerhed.
Hos Psykologhuset Enigma har vi forskellige teoretiske tilgange, så du kan vælge supervision inden for én specifik retning eller kombinere flere. På den måde får du erfaring med, hvordan forskellige terapiretninger kan tilbyde unikke perspektiver.
Vi tilbyder supervision til både autorisation og specialistuddannelse.
Ofte stillede spørgsmål (FAQ)
En god supervisor er en dygtig og erfaren professionel, der har ekspertise inden for kunsten at supervisere. De skal have evnen til at lytte aktivt, stille relevante spørgsmål og skabe en tryg og støttende atmosfære. En god supervisor er også i stand til at give konstruktiv feedback og vejledning samt hjælpe med at udvikle medarbejderens færdigheder og kompetencer. Her hos Pismo står både Signe og Morten klar til at hjælpe dig, både professionelt og personligt.
Supervision kan foregå på forskellige måder afhængigt af behovene og præferencerne.
Typisk involverer det regelmæssige møder mellem en supervisor og en medarbejder eller en gruppe af medarbejdere. Disse møder fokuserer på at analysere praksis, diskutere udfordringer og identificere løsninger.
Supervision kan foregå i grupper/teams eller individuelt og foregår bedst ansigt til ansigt, men kan også foregå online, afhængigt af, hvad der passer bedst til situationen.