Om Ida

Jeg er autoriseret psykolog med en ph.d.-grad i psykiatri.

Siden 2010 har jeg arbejdet med børn, unge og familier. Jeg tilbyder udredning af problemer relateret til trivsel, udvikling og læring, såsom testning af kognitive færdigheder (IQ) og afklaring af psykiatriske udfordringer (ADHD, OCD, autisme, depression og angst). Desuden tilbyder jeg støttende samtaler og rådgivning.

Som forælder er man utroligt sårbar, når ens barn mistrives. Det er en stor tillidserklæring at bede en psykolog om hjælp, og jeg møder jer med omsorg, respekt og faglighed.

Ydelser

Jeg tilbyder kognitive test og udredningsforløb af børn og unge. Kognitive test laves også på voksne. Ved behov følger jeg jer med vejledning og støttende samtaler i tiden efter en udredning, også når undersøgelsen skal deles med jeres netværk og barnets behov formidles til f.eks. skolen.

Er du i tvivl om hvad dit barn har brug for, kan du også booke en tid til screening. Her kan jeg, med afsæt i min mangeårige erfaring, pege jer i den retning som vil være til bedst gavn for jer som familie.

Jeg holder til i Psykologhuset Enigma i Bagsværd.

Ida Dyhr Caspersen

Erfaringer

Gennem mere end 10 år har jeg specialiseret mig i:

  • Udredninger af børn og unge, der skal afklare årsager til dårlig trivsel og udvikling
  • Støttende samtaler til børn, unge og forældre
  • Rådgivning af forældre og fagprofessionelle
  • Forskning, formidling og undervisning

Ved siden af mit arbejde hos Psykologhuset Enigma er jeg tilknyttet Rigshospitalets Afdeling for Vækst og Reproduktion som forsker, og Københavns Universitet som ekstern lektor. Tidligere ansættelser inkluderer Rigshospitalets Børne- og Ungeafdeling (neuropsykolog), Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Bispebjerg (psykolog) og Københavns Universitet (ph.d.-studerende).

Efteruddannelse

Jeg har en ph.d.-grad i psykiatri fra 2016, og er i sidste fase af min specialistuddannelse i klinisk neuropsykologi med børn og unge under Dansk Psykologforening.

Jeg holder mig fagligt opdateret ved løbende at tage relevante kurser i psykologisk udredning og behandling, ligesom jeg deltager i faglig sparring.

Et kort relevant uddrag af mine kurser:

  • Kursus i behandlingsformer til børn og unge med udviklingsforstyrrelser eller psykiatriske problemstillinger v. Børneneuropsykologisk Selskab

  • Neuropsykologiske funktionsforstyrrelser hos børn og unge v. Vejlefjord Rehabilitering

  • Efteruddannelse i kognitiv adfærdsterapi med børn og unge v. Center for Angst, Københavns Universitet

  • Behandling af børn og unge med eksekutive funktionsvanskeligheder v. Nina Madsen Sjö og Anne Marie Low

  • Human Brain Anatomy, kursus i hjernens funktion, anatomi og udvikling v. Dr. Paul Johns, University College London

  • Kursus i brug af BASC-3 til screening af mistrivsel og udfordringer hos børn og unge v. Nina Madsen Sjö

  • Kursus i WISC-V v. Kate From

  • Lovgivning og etik på børneområdet v. Dansk Psykologforening

  • Assessment of cognition in children and adults with severe speech and motor impairments v. Professor Kristine Stadskleiv

  • Diagnostisk interview: Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for school-aged children (K-SADS) v. Kerstin von Plessen

  • Psykologisk udredning af børn og unge v. Dansk Psykologforening

Publikationer

Caspersen, Leth & Esbjørn (2012). Abnorm separationsangst. I. Leth & B. Esbjørn (red), i: Angst hos Børn – Kognitiv terapi i teori og praksis. En håndbog for professionelle. Dansk Psykologisk Forlag, København, s. 161 – 174.

Caspersen & Sørensen (2017). Neurale forandringer forbundet med ADHD. Best Practice – Psykiatri/Neurologi, 1 (46-47).

Esbjørn, Caspersen, Sømhovd, Breinholst, & Reinholdt-Dunne (2014). Exploring the Contribution of Parental Perceptions to Childhood Anxiety. Scandinavian Journal of Child and Adolescent Psychiatry and Psychology, 2(3).

Caspersen, Fritzbøger, Petersen, Birkebæk, Christensen, Schou, Kristensen, Ross, Davis, Butler, Van Rijn, Juul, & Aksglaede (2025). Effect of testosterone treatment during puberty in boys with Klinefelter syndrome (The TIPY Study): Protocol for a nationwide randomised, double-blinded, placebo-controlled study. BMJ Open, 15(3), e095628. 

Uhre, Caspersen, Lose, Rackauskaite, Robotham, & Hoei-Hansen (2024). Cognitive functioning in children and adolescents with cerebral palsy: Protocol for the Danish CPCog-Youth study. BMC Pediatrics, 24, 836. 

Caspersen& Sørensen (2017). Neurale forandringer forbundet med ADHD. Best Practice – Psykiatri/Neurologi, 1 (46-47).

Lucas-Herald, Aksglaede, Caspersen, Ahmed, Carlomagno, & Isidori (2025). New horizons in Klinefelter syndrome: Current evidence, gaps and research priorities. Endocrine Reviews. Advance online publication. 

Caspersen, Petersen, Vangkilde, Plessen, & Habekost (2017). Perceptual and response-dependent profiles of attention in children with ADHD. Neuropsychology, 31(4).

Caspersen & Habekost (2013). Sustained and selective attention in children with spina bifida myelomeningocele. Child Neuropsychology, 19 (1).

Esbjørn, Reinholdt-Dunne, Caspersen, Christensen & Chorpita (2012). Penn State Worry Questionnaire: Findings from normative and clinical samples in Denmark. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment. Published online in September 2012.

Ida Dyhr Caspersen

Tager konsultationer her: